Matrika, evidence obyvatel
Informace k překladům a tlumočení pro matriční úřady
Při ověřování listiny občan vždy musí předložit originál. Při ověřování podpisu musí přijít občan vždy osobně a prokázat se občanským průkazem.
K trvalému pobytu se lze přihlásit v objektu, označeném číslem popisným nebo číslem evidenčním.
K trvalému pobytu se hlásí
Občan při změně místa trvalého pobytu - vyplní přihlašovací lístek (i za děti do 15ti let), předloží platný občanský průkaz, doklad o vlastnictví objektu nebo souhlas vlastníka objektu, uhradí správní poplatek 50 Kč, je povinen si vyřídit nový OP do 15 pracovních dnů)
K odhlášení občana z původního místa TP dojde automaticky provedením změny při přihlášení na nové místo TP.
Ukončení trvalého pobytu na území ČR lze provést na ohlašovně dle místa TP prohlášením a odevzdáním OP. Poplatek při podání žádosti je 100 Kč.
Zrušení údaje o místu TP lze provést rozhodnutím ve správním řízení, na základě návrhu vlastníka objektu. Podmínkami jsou zánik užívacího práva k objektu TP občana a neužívání tohoto objektu. Poplatek při podání žádosti je 100 Kč za osobu.
Navrhovatel musí předložit doklad o vlastnictví k nemovitosti a platný OP. Pokud ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místu TP občana, stává se po nabytí právní moci tohoto rozhodnutí místem trvalého pobytu sídlo ohlašovny – adresa obecního úřadu. Občan si musí provést do 15 pracovních dnů výměnu OP.
Rodný list vystavuje matrika dle místa narození. Dítě má automaticky trvalý pobyt dle matky. V místě TP se nemusí hlásit.
Ve zdravotnickém zařízení mimo obec Bánov
Veškeré záležitosti k vydání úmrtního listu zařídí Vámi vybraná pohřební služba na příslušném matričním úřadě v místě úmrtí, který zašle úmrtní list list vypraviteli pohřbu (po dohodě s pohřební službou)
Úmrtí doma nebo v DCHB
Úmrtní list vystaví matrika v Bánově. Je nutné předložit občanský průkaz, rodný list případně oddací list zemřelého.
Obecní úřad zajistí na základě žádosti rodiny vyhlášení pohřbu (oznámení + poděkování po pohřbu).
Vystavení úmrtního listu osoby, která zemřela v obci, se provádí po doručení dokladů pozůstalými nebo pohřební službou a to listu o prohlídce mrtvého, občanského průkazu, rodného příp. oddacího listu.
Manželství lze uzavřít:
- Před obecním úřadem
- Před orgánem státem schválené církve
V obou případech lze žádost o uzavření manželství vyřídit pouze osobní návštěvou matriky 30 dnů před termínem uzavření manželství.
Snoubenci před sňatkem vyplní Dotazník /u církevního sňatku žádost o vydání osvědčení/ a předloží:
- občanský průkaz
- rodný list
- případně úmrtní list manžela/lky
- nebo rozsudek o rozvodu
- a nahlásí jména, příjmení a rodné čísla dvou svědků /ti u sňatku předloží OP/
Pokud mají snoubenci společné děti, předkládají jejich rodné listy. V případě uzavření manželství na jiném vhodném místě /mimo obřadní síň/ předloží písemnou žádost /správní poplatek je 1000,- Kč/.
Sňatek s cizincem
Snoubenec, který je cizincem předloží:
- rodný list
- doklad o státním občanství /lze cestovním pasem/
- doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství
- potvrzení o stavu a pobytu
- doklad, kterým lze prokázat totožnost /CP/
- potvrzení o oprávněnosti pobytu na území ČR vydané cizineckou policií ČR /neplatí pro občany EU/
Všechny doklady musí být ověřeny a přeloženy do češtiny překladatelem.
Sňatku musí být přítomen tlumočník.
Poplatek je 2000,- Kč za uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž jeden nemá trvalý pobyt v ČR.
Matriční úřad vystaví po sňatku na základě protokolu o uzavření manželství oddací list / i u církevního sňatku/. Poté si snoubenci požádají o nový občanský průkaz.
Pokud bude náš občan uzavírat manželství v cizině, požádá matriku dle místa TP o vydání Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství /správní poplatek je 500,- Kč/.
Vydání druhopisu matričních dokladů a zápisy pro zvláštní matriku Brno;
- matriční události našich občanů v zahraničí
Vydání Občanského průkazu a Cestovního pasu
- vyřizuje Městský úřad Uherský Brod.